Spring til indhold

Mit dagbogssystem – Intention, fokus og refleksion

Hvorfor jeg skriver dagbog

For tre års tid siden begyndte jeg at føre en dagbog. Her skriver jeg om mine oplevelser og min ofte ret så mondæne hverdag. Jeg planlægger projekter, indfanger ideer og grubler over mine tanker samt følger mine vaner, søvn og vægt.

I min dagbog kan jeg trygt i ro og mag som en form for meditation sætte ord på tankerne og følelserne, der nogle gange fylder i baghovedet.

Men det er ikke kun hippiefølelser og lommepsykologi alt sammen. Det er også i min dagbog, at mine kreative ideer oftest ser dagens lys for første gang.

Ud over det hjælper min dagbog mig med at planlægge en dag, hvor jeg arbejder med intention og holder fokus på det, som fylder mit liv med mening. Det er her, hvor jeg ser og følger mine vaner. De vaner som definerer den person, jeg er nu, og ham jeg er på vej til at blive.

Ende største gevinster ved at føre dagbog er for mig, at jeg har mulighed for at rejse tilbage i tiden og genopleve mine tanker, handlinger og ideer. Se hvordan jeg tænkte og reagerede sidste gang, jeg eksempelvis oplevede en hård periode i mit liv. Det gør dagbogen til et fantastisk værktøj til mine personlige refugier og ugentlige gennemgange.

Sådan fører jeg dagbog

Jeg har eksperimenteret meget med min dagbog de sidste tre års tid. Jeg har blandt andet ført en slags Bullet Journal i en notesbog, brugt dagbogsappen Day One og notesappen Bear.

I dag bruger jeg noteappen Craft. Selve dagbogen er et mixforskellige typer, som jeg løbende har opdaget, leget med og fundet brugbare og værdifulde. Netop det, er det vigtigste for mig. De ting jeg noterer i min dagbog hver dag, skal være med til at give mig værdi. Derfor bliver jeg også ved med at finpudse, tilføje og fjerne elementermin dagbog i takt med at min livsrejse ændrer mine roller, fokus og behov.

Morgenrutinen og skabelonen

Min dagbog er drevetkalenderfunktionen i Craft. Her kopierer jeg min logskabelon ind og udfylder hver dag.

Screenshotmin logskabelon
Et øjebliksbilledemin logskabelon.

Min skabelon er levende og hele tiden i forandring. Dens funktion er at give mig det bedste udgangspunkt til at føre dagbog hver dag. Skabelonen indeholder nogle fokusområdermit liv, som jeg følger og reflekterer over. Og den er nogetdet første, som mine øjne møder hver morgen.

Alle mine morgener starter nemlig på samme måde. Jeg vågner, står op og brygger en kop kaffe, inden jeg sætter mig med min iPad og udfører min opstartsrutine. Her forbereder og planlægger jeg min dag. En delmin daglige opstart er at læse, hvad jeg skrev i går og begynde at udfylde dagens side.

Mine daglige mål holder styr på de vigtigste vaner

Når jeg passer min sengetid, mediterer, træner og spiser sundt, er jeg nærmest ustoppelig. Jeg er mere glad og energisk. Jeg har mere overskud, tålmodighed, selvtillid og gåpåmod. Verden kan bare komme an!

Til at hjælpe mig med at holde mine sunde vaner ved lige, har jeg en blok i toppenmin skabelon. Her er de vaner, som hjælper mig til at have det så godt som muligt og hjælpe mig med at nå mine nuværende refugiemål.

Her må hellere følge en kort forklaring på, hvad et refugiemål er. Hvert kvartal bruger jeg en weekend på det, jeg kalder for et personligt refugie. Etudbytterne ved at holde et refugie er, at jeg finder to til tre store mål, jeg vil nå inden det næste refugie. For at kunne nå mine mål, skal jeg gøre en indsats. Og den bedste måde at gøre det, er ved at finde og etablere vaner, hvis udførelse hjælper mig tættere på mit mål.

Til at følge udførelsenvanerne, har jeg nogle daglige mål, som jeg følger. Etmine nuværende refugiemål er at læse flere bøger. Derfor vil jeg læse tre bøger og tage noter til dem i Craft inden mit næste refugie. Til at hjælpe mig med det, er jeg ved at tillægge mig vanen at læse minimum en halv time hver dag og finde den bedste arbejdsgang til notetagningen.

Men som vi alle har erfaret, er vi desværre ikke i kontrol over, hvad vores dag byder på. Så nogle gange er det lettere sagt end gjort, at få udført ens vaner. Derfor markerer jeg hver dag, hvordan dagen er gået.

  • 🌑 Betyder, at jeg ikke har udført vanen at for mit daglige mål. Hvorfor jeg ikke nået målet, uddyber jeg i min logbog længere nede i min skabelon.
  • 🌓 Betyder, at jeg har udført vanen i nogen form. Det kunne være, at jeg kun fik læst et kvarter i min bog, eller at jeg mangler at skrive mine noter rent i Craft.
  • 🌕 Betyder, at jeg har udført vanen mod mit daglige mål og måske endda gjort endnu mere.

Det er ikke en særlig nøjagtig måde at måle vanerne på. Men for mig er det, hvad der skal til for, at jeg er motiveret og holder mit fokus på mine refugiemål og ikke hele tiden starter på nye projekter.

Bring taknemmelighed ind i hverdagen

Den sidste faste delmin daglige logskabelon hedder taknemmelighed. Gang på gang har jeg hørt i podcasts, guidede meditationer og artikler, at det er godt for ens humør og velvære at bruge lidt tid hver dag på at finde noget at være taknemmelig for.

Her må jeg helt ærligt indrømme. Jeg kan ikke mærke forskel på, når jeg har finder noget at være taknemmelig for eller ej. Men jeg holder megettanken om, at finde taknemmelighed hver dag. Så selvom jeg ikke kan mærke den ekstra glæde i mit liv, er det stadig et vigtigt ritual for mig.

Når jeg finder taknemmelighed, skriver jeg typisk det første, som falder mig ind. Det kunne være, at jeg er taknemmelig for dagens solskin. Bagefter bruger jeg lidt tid på at tænke over hvorfor. Det kunne være fordi, solskinnet gav mig lyst til at gå en lang tur og tænke over et kommende projekt. For mig er hele humlen ved at finde taknemmelighed, at finde uddagligt hvad jeg er taknemmelig for og særligt hvorfor.

Interstitual journaling – Dagbogsskrivning på mindfullness steroider

Herfra skifter min dagbog karakter. Nu handler det om at sætte intentioner, have fokus og samtidig måle hvor meget tid, jeg bruger på det, jeg foretager mig.

Jeg kan desværre ikke huske, hvordan jeg blev introduceret til interstitual journaling. Men da jeg hørte om det, klikkede ideen med det samme. Interstitual journaling er opfundetTony Stubblebine og fungerer kort fortalt sådan, at man noterer det nuværende tidspunkt og intention om, hvad man vil udføre, i ens dagbog. Når man skifter opgave/fokus, holder man en kort pause. Her noterer man: Hvad klokken er nu, hvordan det gik, hvad et evt. næste skridt er, samt tanker, ideer og gøremål, man kom i tanke om siden sidst man skrev i sin dagbog. Derefter sætter man sin næste intention og udfører den.

Her er et eksempel:

12:15

  • Jeg har spist en let frokost og læst dagens nyhedsoverskrifter i mens.
  • Solen skinner endelig. Så jeg vil gå en tur og se, om jeg kan finde på nogle interessante emner at skrive om på lebobs.dk.

13:34

  • Hjemme igen. Det var en rigtig lækker tur i skoven. Jeg fik skrevet en liste med fem ideer til artikler.
  • Nu vil jeg brygge en te og læse videre i ”Atomvaner”.

At fører dagbog på denne måde, passer mig virkelig godt. Det er en stor hjælp for mig at sætte en intention til, hvad jeg vil lave og holde fokus på det. Jeg får også tømt hovedet for ideer og tanker oftere. Og det er virkelig godt for personer som mig med et rigt indre univers. Hvor tanker, ideer og følelser hurtigt kan overtage mit fokus fra det, jeg egentlig har til hensigt at lave. Denne dagbogstype giver mig muligheden for at reflektere over, hvad jeg lige har lavet og derefter planlægge den bedste måde at fortsætte projektet på, næste gang jeg arbejder på det. Det er en fed mindfulnessøvelse, da det bringer intention og opmærksomhed til ens hverdag.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på interstitual journaling, som den logbog Kaptajn Kirks fører i Star Treck.

Når jeg skriver mine tanker og ideer ned, bruger jeg en syntaks, der ser således ud:

  • Tanke: Jeg vil finde en vane, som hjælper mig til at opbygge min skrivevane.

Det gør det nemmere for mig, når jeg gennemgår min dagbog om aftenen. Her highlighter jeg de ting, som jeg gerne vil tænke over, når jeg laver min ugentlige gennemgang om søndagen.

Nogle dage skriver jeg en masse i min dagbog. Måske får jeg masserideer og tanker, eller også får jeg arbejdet på mange forskellige projekter den dag. Andre dage skriver jeg næsten ingenting. Jeg dømmer ikke kvalitetenmine dage ud fra, hvor meget jeg har skrevet i min dagbog. Men i stedet om jeg har lavet og prioriteret mine handlinger og gøremål rigtigt.

Daglig refleksion

Hver aften udfører jeg min nedlukning. En delrutinen er at gennemgå dagens skriverier i min dagbog og reflektere over dem. Jeg noterer dagens indsats i mine daglige mål, og hvad jeg er taknemmelig for. Bagefter ser jeg efter steder i min dagbog, hvor jeg vil uddybe mine oplevelser, tanker og ideer. Nogle gange indsætter jeg et foto, som jeg har taget, der beskriver en oplevelse, tanke eller ide bedre end mine ord kan.

Er der noget, som jeg vil være sikker på, at jeg ser i min ugentlige gennemgang, highlighter jeg dem, så jeg ikke kommer til at overse dem.

Det lydermeget arbejde, men oftest tager det mig ikke mere end fem minutter at gennemgå min daglige skriblerier. Og mit udbytte fra det, gør det i den grad arbejdet værd.

Ugentlig refleksion

Hver søndag laver jeg det, jeg kalder for min ugentlige gennemgang. Her gennemgår jeg bl.a. ugens noter i min dagbog. Jeg leder efter forskellig information, som jeg skriver i min ugerapport. Jeg kigger efter ugens sejre, vurderer og uddyber de tanker og ideer, jeg har haft samt, hvordan jeg har klaret mine daglige mål. Jeg kigger også efter tendenser, som jeg vil dyrke eller ændre.

Jeg finder stor værdi i at genlæse både min dagbog og de ugerapporter, jeg skriver, i løbetåret. Det er sådan, jeg finder de tidsrøvere, som holder mig fra at lave mine vigtigste opgaver. Og det er indholdet i min dagbog, som hjælper mig med at være ærlig overfor mig selv. Det er min dagbog, som hjælper mig med at beslutte mig for, hvilke drømme og mål jeg vil opgive til fordel for dem, som virkelig kan gøre en forskel for andre og mig selv.

Tips til at komme godt i gang

Er du ny i dagbogsskrivningens kunst, vil jeg foreslå, at du starter blidt op og opbygger vanen at skrive først. En god start er, at skrive nogle stikord og spørgsmål, som du hurtigt kan besvare hver dag. Det kan være spørgsmål som:

  • Hvad er du taknemmelig for?
  • Hvad gik godt i dag?
  • Hvad kunne være gået bedre?
  • Hvad vil gøre i dag/ i morgen til en succes?

En hurtig google søgning på “journal prompts” kan give dig en mange flere eksempler, som du kan lade dig inspirere af. Start med at vælge op til fem spørgsmål og besvar dem hver dag. Du finder hurtigt ud af, om spørgsmålene er rigtige for dig. Hvis det begynder at føles kedeligt og uattraktivt at besvarer spørgsmålene, skal du finde nogle nye. Husk på, det er din dagbog, og du kan hele tiden ændre i den. Efterhånden som du får opbygget vanen, kan du tilføje mere til din dagbog, hvis du altså føler behovet.

Jeg foretrækker at skrive i min dagbog i løbetmin dag. Andre foretrækker at skrive om morgenen og andre igen om aftenen. Også her skal du mærke efter og prøve af, hvad der fungerer bedst for dig.

Analog eller digital

Nogle sværger til at føre dagbog i en helt almindelig notesbog og andre i en app. Begge har deres fordele og ulemper.

Notesbogen er analog og totalt distraktions-fri. Her kommer der ikke nogle uventede notifikationer dumpende, og ingen apps vil trække på din lyst til at lave overspringshandlinger. Hertil kommer det også, at pennen er langsommere end hastigheden dine tanker formes i hjernen. Det hjælper dig til at tænke mere og sætte bedre ord på de tanker, som du skriver ned på siden.

Det tager ikke lige så lang tid fra ordene tænkes til de kan nedfældes med et klikkende tastatur. Og det er enulemperne ved brugenelektronik, når du skriver dagbog. Her skal du aktivt holde lidt igen og sørge for, at du får tænkt tankerne ordentligt igennem og brugt de ord, der giver bedst mening.

Til gengæld brillere elektronikken på andre områder. Det er en leg at søge efter og finde en tanke eller ide, som du har haft langt tilbage i tiden. Lige så nemt er det at sikre dig, at der er en sikkerhedskopi, som ikke kan blive væk. Her halter notesbogen efter.

Nogle bruger deres dagbog til at skrive gode råd og oplevelser, som de ønsker at dele med deres børn og nærmeste. Ønsker du det, skal du være opmærksom på, at det kan være svært for dem at få adgang til indholdet, hvis det udelukkende er elektronisk.

Uanset hvordan du vælger at føre din dagbog, håber jeg, at du får lige så meget værdi uddin, som jeg får fra min.